УКРАЇНСЬКА МОВА ЯК ЕЛЕМЕНТ ВИХОВАННЯ В ОДЕСЬКІЙ МАРІЇНСЬКІЙ ЖІНОЧІЙ ГІМНАЗІЇ у 1919 р.
DOI:
https://doi.org/10.18524/2519-2523.2016.11.112384Ключові слова:
українська мова, жіноча освіта, середня школа, жіноча гімназіяАнотація
У статті розглянуто стан розвитку освіти на півдні України у складний період Української революції початку, прослідковано зміни у галузі національного виховання, пов’язані з діяльністю різних урядів у зазначений період, висвітлено рівень популярності української мови в Одесі на прикладі однієї з найвідоміших жіночих гімназій міста – Маріїнської. Зокрема, проаналізовано заяви батьків учениць гімназії щодо викладання української мови та виведені можливі причини їх громадянської позиції щодо українства загалом.
Посилання
Державхів Одеської області. – Ф. 47. – Оп. 1. – Спр. 5702. – Арк. 4.
Державхів Одеської області. – Ф. 47. – Оп. 1. – Спр. 5704. – Арк. 10.
Держархів Одеської області. – Ф. 47. – Оп. 1. – Спр. 5698. – Арк. 1.
Зайченко І.В. Проблеми української національної школи у пресі (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.) / За ред. М.Д. Ярмаченка. – Львів, 2002; Побірченко Н.С. Проблеми освіти на сторінках часопису “Киевская старина” (1882-1906). – К., 2000.
Музичко О.Є. Ставлення російської інтелігенції Одеси до проблеми розвитку української мови у 1917-1919 роках // Південь України: етноісторичний, мовний, культурний та релігійний виміри. – Одеса, 2007. – С. 278-284.
Надольська Ю.А. Тенденції розвитку освіти і педагогічної думки Півдня України (ІІ половина ХІХ – початок ХХ ст.): автореф. дисс. … канд. пед. наук. – К., 2012.
Нужды народного образования в Одессе // Одесский листок. – 1904. - № 324. – С. 3.
Об украинском печатном слове // Одесский листок. – 1904. - № 313. – С. 2
Очерки истории школы и педагогической мысли народов СССР. ІІ половине ХIХ в. – М., 1976.
Первая Всеобщая перепись населения Российской Империи 1897 г. / Под ред. Н.А.Тройницкого. - Т.II. Общий свод по Империи результатов разработки данных Первой Всеобщей переписи населения, произведенной 28 января 1897 года. - Таблица XIII. Распределение населения по родному языку. – С.-Петербург, 1905 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://demoscope.ru/weekly/ssp/rus_lan_97.php?reg=78
Побірченко Н.С. Педагогічна та просвітницька діяльність українських громад у ІІ пол. ХІХ – на початку ХХ ст. – Кн. 2: Громади Наддніпрянської України. – К., 2000.
Розвиток народної освіти і педагогічної думки на Україні (Х – поч. ХХ ст.): Нариси. – К., 1991.
Сердюк Ж.М. Повсякденне життя жіночих гімназій Одеси кінця ХІХ – початку ХХ ст. – Одеса, 2014.
Синявська О.О. Історик Олексій Іванович Маркевич: життя та діяльність. – Одеса, 2003.
Тарасов А.В. Суспільно-політична позиція учнівської молоді Півдня України ІІ пол. ХІХ ст.: автореф. дис... канд. іст. наук: 07.00.01; Нац. ун-т "Києво-Могилян. акад.". — К., 2008.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Чорноморська минувшина
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).