ДНІПРОВСЬКА ВІЙСЬКОВА ФЛОТИЛІЯ (1737 – 1739)

Автор(и)

  • Геннадій Шпитальов Запорізький національний технічний університет, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18524/2519-2523.2011.6.154549

Ключові слова:

Дніпровська військова флотилія, російсько-турецька війна 1735-1739 рр., будівництво суден

Анотація

У даній статті розглядається діяльність Дніпровської військової флотилії під час російсько-турецької війни 1735-1739 рр. Відображено процес будівництва і бойовий шлях флотилії. Розкрито особливості конструкції, а також бойові можливості суден флотилії. Визначено місце флотилії на театрі бойових дій.

Посилання

Анна Іоаннівна – дочка царя Іоанна V, племінниця Петра І, герцогиня-вдова курляндська і семигальська, російська імператриця 1730 – 1740 рр.

Для заохочення російських дворян до військово-морської служби, Воїнська морська комісія скоротила флотські штаб– і обер–офіцерські чини із підвищенням у ранзі. Так, було скасовано чини капітан-командора, капітанів ІІ і ІІІ-го рангів, капітан-лейтенанта, унтер-лейтенанта і корабельного секретаря. За штатом 1732 р. залишився чин капітана (полковницького рангу), лейтенанта (майорського рангу), мічмана (поручницького рангу), а серед ластових (допоміжних) чинів – майстра (рівного армійському капітану) і штурмана (поручницького рангу).

О. Зибін був серед тих аристократів, хто у 1730 р. взяв участь у проекті обмеження імператорської влади. На той момент він дійсний статський радник, президент Берг-колегії. У 1731 р. його було зміщено з посади і призначено суддею Сискного приказу, а у 1735 р., за невірне судове рішення, позбавлено генеральського чину і відряджено “на Днепровскую верфь”. У 1738 р. опальному морському і гірничих справ інженеру “за показанные его при строении судов и у отправления провианта и лесов труды” імператриця поверне втрачений ранг дійсного статського радника.

Христофор Антонович Мініх (Бурхард-Крістоф фон Мюніх).

Материалы для истории русского флота (далі – МИРФ) /Под ред. Ф. Веселаго. – Ч. VI. – СПб., 1877. – С. 119.

Шпитальов Г.Г. Бойові дії запорозьких човнів у складі Дніпровської воєнної флотилії під час російсько-турецької війни 1735 – 1739 рр. // Наукові записки. Зб. пр. молодих вчених та аспірантів Інституту української археографії та джерелознавства ім. М. С. Грушевського. – К., 2001. – Т. 7. – С. 93–94.

Всеподданнейшие донесения графа Миниха /Под ред. А. Мышлаевского. – Ч. І: Донесения 1736 и 1737 гг. // Сборник военно-исторических материалов (далі – СВИМ). – Вып. Х. – СПб., 1897. – С. 114.

Байов А. Русская армия в царствование Анны Иоанновны. Война России с Турцией 1736 – 1739 годов: В 2 т. – Т. 1. Первые три года войны. – СПб., 1906. – Примечания. – С. 125.

Основні характеристики кончебаса були такі: довжина 58 футів, ширина 15 футів, вантажопідйомність 25 т, осадка з вантажем три фути, а без вантажу – 1 фут і 10 дюймів, 9 пар весел, навісне стерно, одна щогла з люгерним вітрилом, екіпаж до 60 чоловік, артилерійське озброєння складалось із шести 2-фунтових ніккор.

Основні характеристики дубель-шлюпки наступні: довжина 85 футів, ширина 20 футів, вантажопідйомність 50 т, екіпаж 70-100 чоловік, осадка з вантажем понад 6 футів, 12 пар весел, навісне стерно, дві щогли. Вітрильне оснащення було двох типів – гафельне (на високих щоглах), або латинське

(на коротких щоглах). Артилерійське озброєння складалось із чотирьох трифунтових фальконетів і восьми однофунтових мушкетонів.

МИРФ. – Ч. VI. – С. 609; Байов А. Русская армия. – Т. 1.– С. 125 (Прим.); Кабалія Д.Р., Нефьодов В.В. “Запорозька чайка”: історія однієї знахідки. – Запоріжжя, 2005. – С. 69–70, 80–83.

МИРФ. – Ч. VI. – С. 198, 616 – 617; Бумаги Кабинета Министров Императрицы Анны Иоанновны. 1731 – 1740 гг. / Под ред. А. Филиппова. – Ч. VI. 1737 г. // Сборник Императорского Русского исторического общества (далі – СИРИО). – Т. 117. – С. 18, 27, 147; СВИМ. – Вып. Х. – СПб., 1897. – С. 215, 249, 259-260; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 166 (Прим.).

СВИМ. – Вып. Х. – СПб., 1897. – С. 310–311; Журнал, ведённый при главной армии Ея Императорского Величества Анны Иоанновны во время кампании 1737 года и инструкция для действий войск против турок / Под ред. А. Мышлаевского // СВИМ. – Вып. ХV. – СПб., 1904. – C. 3; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 363–368, 406, 495, План № 12; Ласковский Ф. Опыт исследования инженернаго искусства после императора Петра I до Екатерины ІІ // Материалы для истории инженернаго искусства в России. – Ч. ІІІ. – СПб., 1865. – С. 352, 430-431; Шпитальов Г.Г. Бойові дії запорозьких човнів. – С. 94.

Очаків був військово-адміністративним центром османів на землі Єдисан і відносився до провінції Озі (Сілістрійський вілайєт із центром у Бендерах).

СВИМ. – Вып. ХV. – С. 25-29; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 386, 390-394; Манштейн Х.-Г. Записки о России. – М., 1875. – С. 111–113; Ласковский Ф. Опыт исследования инженернаго искусства. – Ч. ІІІ. – С. 624-630; Соловьев С. М. История России с древнейших времён. – Кн. X. 1725 – 1740. – Т. 19–20. – М., 2002. – С. 553–558.

Бумаги Кабинета Министров. Ч. VI. 1737 г. // СИРИО. – Т. 117. – С. 313; МИРФ. – Ч. VI. – С. 619-622; СВИМ. – Вып. Х. – СПб., 1897. – С. 149, 263, 279-280, 308, 315; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 338–340; Шпитальов Г. Г. Запорозьке вiйсько в росiйсько-турецькiй вiйнi 1735 – 1739 рр. – Запорiжжя, 2002. – С. 66.

Всеподданейшие донесения графа Миниха. – Часть II. Донесения 1737 и 1738 годов / Под ред. А.Мышлаевского // СВИМ. – Вып. ХІ. – СПб., 1899. – С. 3, 44, 64; СВИМ. – Вып. ХV. – С. 17; Ласковский Ф. Опыт исследования инженернаго искусства. – Ч. ІІІ. – С. 352-354, 768-771, Листы № 45, 46; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 470, 472, Карта № 15, Планы № 7, 13.

Приказы графа Миниха за 1736 – 1738 годы. Генералитетские рассуждения за 1736 – 1739 годы / Под. ред. А. Байова // СВИМ. – Вып. XIV. – СПб., 1904. – С. 319–337; СВИМ. – Вып. ХІ. – С. 86, 94, 125; СВИМ. – Вып. ХV. – С. 34–36, 40; Собрание реляций 1736, 1737 и 1738 годов // Известия о воинских действиях против турок и татар. Прибавления к Санкт-Петербургским новостям. – СПб., 1739. – С. 59; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 410–411.

СВИМ. – Вып. ХІ. – С. 94, 125, 167, 182; СВИМ. – Вып. ХV. – С. 34, 37, 39; Собрание реляций 1736, 1737 и 1738 годов. – С. 1–2, 8, 11.

СВИМ. – Вып. ХІ. – С. 146, 165; Всеподданейшие донесения графа Миниха. – Часть III. Донесения 1739 года. Генералитетские рассуждения за 1736 – 1739 годы / Под ред. А. Мышлаевского // СВИМ. – Вып. ХІІІ. – СПб., 1903. – С. 385; СВИМ. – Вып. ХV. – С. 48–49; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 401- 405; Ласковский Ф. Опыт исследования инженернаго искусства. – Ч. ІІІ. – С. 773; Соловьев С.М. История России. – С. 556, 558.

МИРФ. – Ч. VI. – С. 631 – 632, 648, 655; СВИМ. – Вып. ХІ. – С. 147, 200; Соловьев С.М. История России. – С. 561; Кабалія Д.Р., Нефьодов В.В. “Запорозька чайка”. – С. 131–137; Шпитальов Г.Г. Бойові дії запорозьких човнів. – С. 95.

МИРФ. – Ч. VI. – С. 613, 645–647; СВИМ. – Вып. ХІ. – С.151,159,172,316; СВИМ. – Вып. ХІІІ. – С. 345 – 350; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 340.

Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 474, План № 14; Ласковский Ф. Опыт исследования инженернаго искусства. – Ч. ІІІ. – С. – 354, 363, Лист № 48; Кабалія Д.Р., Нефьодов В.В. “Запорозька чайка”. – С. 143.

Манштейн Х.-Г. – С. 132 – 135; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 411–420; Ласковский Ф. Опыт исследования инженернаго искусства. – Ч. ІІІ. – С. 635–640; Тарас А.Е. Сражения и кампании. – С. 130.

МИРФ. – Ч. VI. – С. 658; СВИМ. – Вып. ХІ. – С. 179-187, 192, 199-209, 213-214, 247; Ласковский Ф. Опыт исследования инженернаго искусства. – Ч. ІІІ. – С. 641–645.

Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 421-422; Ласковский Ф. Опыт исследования инженернаго искусства. – Ч. ІІІ. – С. 646-648.

Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 469–472, Карта № 20, План № 19; Ласковский Ф. Опыт исследования инженернаго искусства. – Ч. ІІІ. – С. 362, 771–773.

Байов А. Приложение документов к первому тому исторической монографии // Русская армия в царствование Анны Иоанновны. Первые три года войны. – СПб., 1906. – С. 126.

Бригантини мали 12 пар весел, шхерботи – 10 пар, а венеціанські боти – 9 пар. При вантажопідйомності до 50 т, осадка цих суден сягала понад шість футів. Новоманірний козацький човен, вантажопідйомністю до 25 т і осадкою понад три фути, мав 7 пар весел. Артилерійське озброєння бойових суден було наступне: бригантини мали по чотири трифунтові фальконети, а решта суден – по два. Вітрильне оснащення нових бойових суден було різноманітним: боти мали косе “латинське” оснащення на низьких щоглах; новоманірні козацькі човни – пряме вітрило; для бригантин передбачались комбінації з люгером, шпринтовим гротом, прямокутним топселем, фока-

стакселем і клівером.

Допоміжні човни мали по 3-10 пар весел і по одній щоглі з люгерним або латинським вітрилом; артилерії не мали.

МИРФ. – Ч. VI. – С. 660, 635–639, 641–645; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 472, 474; История отечественного кораблестроения. – В 5 т. – Т. 1. Парусное деревянное судостроение ІХ – ХІХ вв. – СПб., 1994. – С. 188-189; Тарас А.Е. Сражения и кампании. – С. 130.

МИРФ. – Ч. VI. – С. 661 – 662; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 469, 473, Примечания. – С. 165– 166, 186; Берх В.Н. Жизнеописания первых российских адмиралов, или опыт истории российскаго флота. – Ч. 2. – СПб., 1831. – С. 104–105.

МИРФ. – Ч. VI. – С. 667-668; СВИМ. – Вып. ХІ. – С. 263, 272, 293, 297, 312; СВИМ. – Вып. ХІІІ. – С. 351-359; Байов А. Приложение документов ко второму тому исторической монографии // Русская армия в царствование Анны Иоанновны. Кампания 1739 года. – СПб., 1906. – С. 207; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 166 (Прим.); Шпитальов Г.Г. Бойові дії запорозьких човнів. – С. 96.

МИРФ. – Ч. VI. – С. 670 – 671; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – С. 539,С. 186 (Прим.); Байов А.

Русская армия. – Т. 2. Кампания 1739 г. – C. 26, 43.

МИРФ. – Ч. VI. – С. 661, 665–666, 670–672, 679; СВИМ. – Вып. ХІІІ. – С. 57; Байов А. Русская армия. –

Т. 2. – C. 90 – 91; Прим. – С. 33-34.

Байов А. Приложение документов ко второму тому. – СПб., 1906. – С. 192–194, 204–207; Байов А. Русская армия. – Т. 2. – C. 37; Тарас А.Е. Сражения и кампании. – С. 130–131; Кабалія Д.Р., Нефьодов В.В. “Запорозька чайка”. – С.90.

СВИМ. – Вып. ХІІІ. – С. 268, 282; Байов А. Приложение документов ко второму тому. – СПб., 1906. – С. 206; Байов А. Русская армия. – Т. 2. – C. 92, 98, 119, 144 – 145.

СВИМ. – Вып. ХІІІ. – С. 87, 121; Байов А. Приложение документов ко второму тому. – СПб., 1906. – С. 60; Байов А. Русская армия. – Т. 2. – С. 91 – 92.

Байов А. Приложение документов ко второму тому. – СПб., 1906. – С. 192 – 194; СВИМ. – Вып. ХІІІ. – С. 73, 79, 121; Байов А. Русская армия. – Т. 1. – План № 14; Байов А. Русская армия. – Т. 2. – C. 271 – 273, 277 – 279; Шпитальов Г.Г. Бойові дії запорозьких човнів. – С. 97–98.

Байов А. Русская армия. – Т. 2. – C. 274 – 278.

Полное собрание законов Российской империи. Собр.ІІ. (далі – ПСЗ РИ.ІІ) – Т. Х. – СПб., 1830. – № 7900, 7915, 7982; Ульяницкий В.А. Белградский договор 1739 г. // Сборник Московского Главного архива Министерства иностранных дел Российской империи. – Вып. ІІ. – М., 1881.–С. 52–69.

Байов А. Русская армия. – Т. 2. – C. 268.

Бумаги Кабинета Министров. – Ч. Х. Июль-декабрь 1739 г. // СИРИО. – Т. 130. – С. 235, 344–345, 588–589; Бумаги Кабинета Министров. – Ч. ХІ. Январь–май 1740 г. // СИРИО. – Т. 138. – С. 12–13, 91, 118–119, 312–318, 320; История отечественного кораблестроения. – Т. 1. – С. 189–190; Тарас А.Е. Сражения и кампании. – С. 132.

Опубліковано

2011-01-18

Номер

Розділ

СТАТТІ