МУСУЛЬМАНСЬКА КУЛЬТУРА КРИМСЬКИХ ТАТАР КІНЦЯ XIX – ПОЧАТКУ XX СТ.: РЕЦЕПЦІЯ МИХАЙЛА КОЦЮБИНСЬКОГО
DOI:
https://doi.org/10.18524/2519-2523.2023.18.292464Ключові слова:
теорія рецепції, український публічний дискурс, «Українське Національне Відродження», іслам, інтелектуальна історія, українська історіографія, джадидизм, Ісмаїл ГаспринськийАнотація
В статті розглянуто рецепцію Михайла Коцюбинського кримськотатарської культури. У 1890-х – початку 1900-х рр. письменник здійснив ряд подорожей до Криму, де він провів загалом два роки свого життя. Проаналізовано твори, що були написанні під враженнями від цих подорожей: «В путах шайтана»,«На камені» та «Під мінаретами». Вони відобразили особливості авторського сприйняття політичного, соціального та релігійного життя кримських татар та ісламу.
Звернено увагу на достатньо добре усвідомлення Михайлом Коцюбинським особливостей татарської культури, особливо для особи, яка не була представником даного середовища. Наратив відображений на сторінках цих коротких історій був в полі зору українського читача в україноцентричний період, що в українській історіографії дістав назву «українське національне відродження». Це час, коли інформація про мусульманську культуру в українському публічному дискурсі була представлена досить обмежено.
Акцентовано на присутності в Кримському суспільстві зазначеного періоду ідей джадидизму Ісмаїла Гаспринського.
Обгрунтовано важливість рецепції мусульманської культури Михайлом Коцюбинським для інтелектуальної історії та розуміння сприйняття мусульманства українцями кінця XIX – початку XX ст.
Посилання
Lazanska, T. (2008) Kotsiubynskyi Mykhaylo Mykhaylovych. Retrieved July 10, 2023, from http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=eiu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=TRN=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Kotsyubinskii_M [in Ukrainian].
Vivchar, S. (2020). Ukrainski prosvityteli ta islam. Kyiv. [in Ukrainian].
Kotsiubynskyi, M. (1974). Tvory v semy tomakh. Kyiv. Vol. 5. [in Ukrainian].
Kalenychenko, N. (1967). Velykyi sontsepoklonnyk: zhyttia i tvorchist Mykhaila Kotsiubynskoho. Kyiv, 251 p. [in Ukrainian].
Kolesnyk, P. (1964). Kotsiubynskyi – khudozhnyk slova. Kyiv: Naukova dumka. 536 p. [in Ukrainian].
Kotsyubinskaya-Efimenko, Z. (1958). Krym v zhizni i tvorchestve M. M. Kotsyubinskogo. Simferopol: Krymizdat, 125 p. [in Russian].
Kostenko, M. (1969). Khudozhnia maisternist Mykhaila Kotsiubynskoho. Kyiv: Rad. Shkola, 173 p. [in Ukrainian].
Polishchuk, Ya. (2010). I kata, i heroia vin liubyv… Mykhailo Kotsiubynskyi. Literaturnyi portret. Kyiv: Vydavnychyi tsentr «Akademiia», 304 p. [in Ukrainian].
Havrylovska, M. (2013). Osoblyvosti zobrazhennia tatar u tvorakh ta epistoliarii Mykhaila Kotsiubynskoho. [in Ukrainian].
Senchylo-Tatlilioglu, N. (2020). Obraz Bakhchysaraia v opovidanni Mykhaila Kotsiubynskoho «Pid Minaretamy». III-IV Konhres skhodoznavtsiv (do 150-i richnytsi vid dnia narodzhennia Ahatanhela Krymskoho): Zbirnyk materialiv, pp. 161–164. [in Ukrainian].
Kocherha, S., & Visych, O. (2023). Khudozhnya rekonstruktsiya etnoobrazu krymskykh tatar v ukrayinskiy literaturi rannoho modernizmu. Retrieved August, 08, 2023, from https://www.researchgate.net/profile/Oleksandra-Visych/publication/369868408_The_Artistic_Reconstruction_of_Crimean_Tatars'_Ethnic_Image_in_the_Ukrainian_Literature_of_Early_Modernism/links/643d746739aa471a52459ce4/The-Artistic-Reconstruction-of-Crimean-Tatars-Ethnic-Image-in-the-Ukrainian-Literature-of-Early-Modernism.pdf [in Ukrainian].
Vitiaz, A. (2023). Obrazy ta symvoly u krymskotatarskii literaturi, istorii, kulturi ta yikh znachennia. Mizhnarodnyi naukovyi zhurnal «Hraal nauky». No. 29. Lypen, pp. 377–381. [in Ukrainian].
Kotsiubynskyi, M. (1899). V putakh shaytana i inshi opovidanya. Lviv [in Ukrainian].
Saeed, A. (2006). Islamic Thought. An introduction. Abingdon.
Kotsiubynskyi, M. Na kameni. (1902). Retrieved August 07, 2023, from https://docs.google.com/viewer?url=https%3A%2F%2Fshron3.chtyvo.org.ua%2FKotsiubynskyi%2FNa_kameni.pdf [in Ukrainian].
Kotsiubynskyi, M. (1905). Pid Minaretamy (Opovidannia). Kyevskaya starina. Vol. LХХХVІІІ. Mart, pp. 373-422. [in Ukrainian].
Malynovska, N. (2019). Uroky z istorii krymskykh tatarok u natsiotvorchykh protsesakh Krymu 1905-1907 rokiv: hendernyy analiz komemoratsiy v Ukraini. Retrieved July, 10, 2023, from https://www.researchgate.net/publication/333489357_Urivki_z_istorii_krimskih_tatarok_u_naciotvorcih_procesah_Krimu_1905-1917_rokiv_gendernij_analiz_komemoracij_v_Ukraini [in Ukrainian].
Usmanov, M. (1993). O triumfe i tragedii idey Gasprinskogo. Kazan. [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).